Коленопреклоненные молитвы, читаемые на троицу в православных храмах. Молитвы коленопреклонные вечерни пятидесятницы на русском языке

Коленопреклоненная молитва

Во время литургии некоторые прихожане в определенные моменты становятся на колени, другие же при этом стоят. Хотелось бы узнать, в какие моменты Литургии молитвы совершаются коленопреклоненно?

Согласно церковному Уставу во время Божественной литургии верующие в определенные моменты совершают крестное знамение, преклоняют головы, совершают поясные либо земные поклоны. В литургии Преждеосвященных Даров, которая совершается во время Великого поста, существуют моменты, когда верующие падают ниц, преклонив голову до земли. В таких случаях обычно церковнослужители негромко сообщают молящимся, когда нужно сделать такой глубокий земной поклон и когда наступает время подняться. Стояние на коленях ни во время литургии, ни во время всенощного бдения Уставом не предусмотрено. Тем не менее, православное богослужение не исключает стояние на коленях во время молитвы, например, коленопреклоненные молитвы совершаются на великой вечерне, которая следует за литургией на праздник святой Троицы.

Земные поклоны в воскресные дни

Правда ли, что в воскресные дни запрещено совершать земные поклоны?

Согласно 20-му правилу 1-го Вселенского собора «в день Господень», то есть в воскресенье, в храмах «стоя приносят молитвы Господу». 90-е правило 6-го Вселенского собора присовокупляет к воскресенью и субботнюю вечернюю службу, когда коленопреклонение воспрещается «по вечернем входе священнослужителей в алтарь». Тем не менее, в настоящее время сложился обычай в знак особого благоговения перед Святыми Дарами преклонять колени во время выхода священника с Чашей при словах «со страхом Божиим и верою приступите». Земные поклоны не совершаются также в великие праздники, в Святки (в дни от праздника Рождества до Богоявления), от Пасхи то Дня Святой Троицы. Нужно отметить, что правила эти не распространяются на домашние келейные молитвы: как говорили старцы «для кельи Устава нет».

Принятые сокращения в молитвослове

В правилах подготовки ко Святому Причащению после чтения псалмов и славословия «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу» следует: «Аллилуиа (трижды). И три поклона». Когда нужно совершать поклоны: после окончания троекратного прочтения «Аллилуиа» или после каждого?

В богослужебных книгах и молитвословах часто применяют принятые сокращения, например, «Слава:» означает «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу» (двоеточие в данном случае согласно правилам церковнославянского языка выполняет роль многоточия). К сожалению, во многих изданиях после слова «Аллилуиа» многоточие не стоит, но в данном случае это тоже принятое сокращение, означающие «Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже». Это славословие читается трижды и после каждого совершается поясной поклон.

Особенности вечернего правила

Как известно, молитвословия заканчиваются молитвой «Достойно есть», но в вечернем правиле после этой молитвы стоят ещё несколько. Почему так построено вечернее правило?

Особенности чтения вечернего правила пришли к нам из монастырей. Вечером насельники в храме вместе вычитывали вечернее правило, которое оканчивалось молитвами «Достойно есть…, Слава…., Господи Иисусе Христе…», то есть, теми молитвами, которые в молитвословах выделены в раздел «Окончание молитв». Придя же в свои кельи монахи перед сном читали ещё несколько молитв, которые заканчивались молитвой «В руце Твои, Господи Иисусе Христе…». Некоторые миряне, учитывая усталость от прошедшего дня, также разделяют вечернее правило на две части, при этом в первой части читаются молитвы до «Окончание молитв» включительно. Остальные молитвы (святого Иоанна Дамаскина, Честному Кресту и т. д.) читаются непосредственно перед сном. Если чтение вечернего молитвенного правила осуществляется за один раз, то «Окончание молитв» переносится на конец правила. Непосредственно перед сном читается молитва «В руце Твои Господи…»

Публикуем тексты коленопреклоненных молитв, которые читаются на вечерне службы Пятидесятницы

Икона "Сошествие Святого Духа". Греция, между 1790-1840

Первая молитва

«Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме непостижиме, неизследиме, непременне, непобедиме, неизчетне, незлобиве Господи, един имеяй безсмертие, во свете живый неприступном: сотворивый небо и землю, и море, и вся созданная на них, прежде еже просити, всем прошения подаваяй, Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко Человеколюбче, Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, нас ради человеков, и нашего ради спасения сшедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Святаго и Марии Приснодевы, и Преславныя Богородицы: Иже первее убо словесы уча, последи же и делы показуя, егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим, мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонениих, о своих гресех, и о людских неведениих. Сам Многомилостиве и Человеколюбче, услыши ны, воньже аще день призовем Тя, изряднее же в день сей пятдесятный, воньже по Вознесении Господа нашего Иисуса Христа на небеса, и седении одесную Тебе Бога и Отца, низпосла Святаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Иже и седе на едином коегождо их, и исполнишася вси неистощимыя благодати Его, и глаголаша языки иными величия Твоя, и прорекоша. Ныне убо молящихся Тебе услыши нас, и помяни нас смиренных и осужденных, и возврати пленение душ наших, Твое милование имея о нас молящееся. Приими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом, к Тебе привержени есмы от утробы, от чрева матере нашея, Ты еси Бог наш. Но яко исчезоша в суете дние наши, обнажихомся Твоея помощи, лишихомся всякаго ответа, но дерзающе на щедроты Твоя, зовем: грехи юности нашея и неведения не помяни, и от тайных наших очисти нас, и не отрини нас во время старости, внегда оскудети крепости нашей: не остави нас, прежде даже нам в землю не возвратитися, сподоби к Тебе возвратитися, и вонми нам благоприятием и благодатию. Возмери беззакония наша щедротами Твоими, сопротив постави бездну щедрот Твоих множеству согрешений наших. Призри с высоты святыя Твоея Господи, на предстоящия люди Твоя, и чающия еже от Тебе богатыя милости. Посети нас благостию Твоею, избави нас от насильства диаволя: утверди живот наш святыми Твоими и священными законы. Ангела, верна хранителя пристави людем Твоим, всех собери в Твое Царствие. Даждь прощение уповающим на Тя: остави им и нам грехи. Очисти нас действом Святаго Твоего Духа: разруши яже на нас козни вражия».

К первой молитве присоединяется еще эта:
«Благословен еси Господи Владыко Вседержителю, просветивый день светом солнечным, и нощь уяснивый зарями огненными, долготу дневную преити нам сподобивый, и приближитися начатком нощи: услыши моления наша, и всех людей Твоих, и всем нам простив вольныя и невольныя грехи. Приими вечерняя наша моления, и низпосли множество милости Твоея, и щедроты Твоя на достояние Твое. Остени нас святыми ангелы Твоими, вооружи нас оружием правды Твоея, огради нас истиною Твоею, соблюди нас силою Твоею, избави нас от всякаго обстояния, всякаго навета сопротиволежащаго. Подаждь же нам и настоящий вечер, с приходящею нощию, совершен, свят мирен, безгрешен, безсоблазнен, безмечтанен, и вся дни живота нашего: молитвами святыя Богородицы, и всех святых от века Тебе благоугодивших».

Икона "Сошествие Святого Духа". Греция, между 1840-1870.

Вторая молитва

«Господи Иисусе Христе Боже наш, мир Твой подавый человеком, и Пресвятаго Духа дар, еще в житии и с нами сый, в наследие неотъемлемое верным присно подаваяй: явленнейше же сию благодать Твоим учеником и апостолом днесь низпославый, и сих устне огненными утвердивый языки: имиже весь род человеческий боговедение своим языком в слух уха приимше, светом Духа просветихомся, и прелести якоже тмы изменихомся, и чувственных и огненных язык раздаянием, и преестественным действом, еже в Тя веры научихомся, и Тебе богословити со Отцем и Святым Духом, во едином Божестве, и силе, и власти озарихомся. Ты убо Отчее сияние, существа и естества Его неизменное и недвижимое начертание, источниче премудрости: и благодати: отверзи и мне грешному устне, и научи мя, како достоит, и о ихже потреба молитися: Ты бо еси ведый многое грехов моих множество, но Твое благоутробие победит сих безмерное. Се бо страхом предстою Ти, в пучину милости Твоея отчаяние души моея поверг: окорми живот мой словом всю тварь неизреченною премудрости силою управляяй, тихое обуреваемых пристанище, и скажи ми путь, воньже пойду. Дух премудрости Твоея моим подаждь помышлением, Дух разума безумию моему даруяй, Духом страха Твоего моя осени дела, и Дух Правый обнови во утробе моей, и Духом Владычним мыслей моих поползновение утверди: да на всяк день Духом Твоим Благим к полезному наставляемь, сподоблюся творити заповеди Твоя, и Твое присно памятствовати славное пришествие, и истязательное содеянных нами. И да не презриши мя тленными сопрельщатися мира сего красными, но будущих восприятия желати укрепи сокровищ. Ты бо рекл еси Владыко: яко елика аще кто просит о Твоем имени, невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца. Темже и аз грешный в пришествии Святаго Твоего Духа, Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение. Ей Господи, всякаго благодеяния богатый дателю, и подателю Благий, яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим: Ты еси сострадателен и милостивый, Иже безгрешно быв плоти нашея общник, и приклоняющим к Тебе колена, приклоняяйся любоблагоутробне, очищение же быв грехов наших. Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя: услыши нас с небесе святаго Твоего: освяти нас силою спасительныя десницы Твоея: покрый нас кровом крилу Твоею, да не презриши дел руку Твоею. Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим. Не вемы кланятися богу чуждему, ниже простирати руки наша Владыко, к богу иному. Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления, простри всем нам руку помощи, приими молитву всех яко кадило приятное, восприемлемое пред Твоим преблагим Царством».

К второй молитве присоединяется еще эта:
«Господи Господи, избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни: Избави нас и от всякия вещи во тме преходящия. Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния. Сподоби же нас и нощное поприще без порока прейти неискушены от злых: И избави нас от всякаго смущения и боязни, яже от диавола нам прибывающия. Даруй душам нашим умиление, и помыслом нашим попечение, еже на страшнем и праведнем Твоем суде испытания. Пригвозди страху Твоему плоти наша, и умертви уды наша сущия на земли: Да и сонным безмолвием просветимся, зрением судеб Твоих. Отыми же от нас всякое мечтание неподобное и похоть вредну. Возстави же нас во время молитвы утверждены в вере, и преспевающия в заповедех Твоих».

Икона "Сошествие святого Духа". Россия. XVI в. Новгород.

Третья молитва

«Приснотекущий, животный, и просветительный источниче, соприсносущная Отцу содетельная сило, все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый, Христе Боже наш, смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый, лукавых же духов множество поправый. Приведый Себе о нас непорочное заколение, и тело давый пречистое в жертву, всякаго греха неприкосновенное же и непроходное, и страшным сим, и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый: во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый, и во тме седящим восход показавый: началозлобнаго же и глубиннаго змия богомудростным льщением уловивый, и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимом, и во тме кромешней неисчетносильною Твоею затвердивый крепостию, великоименитая Премудросте Отчая, напаствуемым великий помощник явивыйся, и просветивый седящия во тме и сени смертней. Ты славы присносущныя Господи, и Отца Вышняго Сыне возлюбленный, присносущный Свете от присносущнаго Света, Солнце правды, услыши нас молящихся Тебе, и упокой души рабов Твоих, прежде усопших отец и братий наших, и прочиих сродник по плоти, и всех своих в вере, о нихже и память творим ныне, яко в Тебе всех держава, и в руце Твоей содержиши вся концы земли. Владыко Вседержителю, Боже отец и Господи милости, рода смертнаго же и безсмертнаго, и всякаго естества человеческаго Содетелю, составляемаго же, и паки разрешаемаго, живота же и скончания, еже зде пребывания, и еже тамо преложения: лета измеряяй живым, и времена уставляяй смерти: низводяй во ад и возводяй: связуяй в немощи, и отпущаяй в силе: настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй: смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй. Сам убо Владыко всех, Боже Спасителю наш, надежде всех концев земли, и сущих в мори далече, Иже и в сей последний и великий спасительный день Пятдесятницы праздника, тайну Святыя и Единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя, и неслиянныя Троицы показавый нам, и наитие и пришествие Святаго и Животворящаго Твоего Духа, в виде огненных языков на святыя Твоя апостолы излиявый, и благовестники тех поставивый, благочестивыя нашея веры, и исповедники и проповедники истиннаго богословия показавый: Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник, очищения убо молитвенная, о иже в аде держимых сподобивый приимати, великия же подаваяй нам надежды ослабления содержимым от содержащих я скверн, и утешению Тобою низпослатися. Услыши нас смиренных, и Твоих раб молящихся Ти, и упокой души рабов Твоих прежде усопших, на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения: отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание и учини духи их в селениях праведных, и мира и ослабления сподоби их: яко не мертвии восхвалят Тя Господи, ниже сущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе: но мы живии благословим Тя и молим, и очистительныя молитвы и жертвы приносим Тебе о душах их».

К третьей молитве присоединяется еще эта:
«Боже великий, и вечный, Святый, человеколюбивый, сподобивый нас в сей час стати пред неприступною Твоею славою, на пение и хвалу чудес Твоих, очисти ны недостойныя рабы Твоя, и подаждь благодать еже сокрушенным сердцем, невозносительно приносити Тебе Трисвятое славословие, и благодарение великих Твоих даров, яже сотворил еси к нам, и твориши всегда в нас. Помяни Господи немощь нашу, и да не погубиши нас со беззаконии нашими: но сотвори великую милость со смирением нашим, да греховныя тмы избежавше, во дни правды ходити будем, и одеявшеся оружием света, ненаветно пребудем от всякия козни лукаваго, и со дерзновением прославим о всех, Тебе единаго истиннаго и Человеколюбца Бога. Твое бо яко воистинну и великое вресноту таинство, Владыко всех, и Творче, временное решение Твоих тварей, и еже по сих совокупление, и упокоение еже во веки: Тебе благодать о всех исповедуем, о входех наших, яже в мир сей, и исходех, надежды нам воскресения, и жизни нетленныя, Твоим неложным обещанием предобручают, яже приимем в будущем втором пришествии Твоем. Ты бо еси и воскресения нашего Начальник, и поживших неумытный и человеколюбивый Судия, и мздовоздаяния Владыка и Господь, Иже и приобщивыйся нам приискренно плоти и крове, снизхождения ради крайняго: и наша страсти неотметныя, внегда волею во искус поставити, приим за милосердие щедрот, и в немже пострадал еси Сам искусився, искушаемым нам быв самообещанный помощник: темже и совозвел еси нас в Твое безстрастие. Приими убо Владыко, мольбы и моления наша, и упокой вся отцы коегождо, и матери, и чада, и братию, и сестры единородныя, и купнородныя, и вся прежде почившия души: в надежди воскресения жизни вечныя учини духи их, и имена в книзе животней, в недрех Авраама, и Исаака, и Иакова, в стране живых, в Царствии Небеснем, в раи сладости, светлыми ангелы Твоими, вводя вся во святыя Твоя обители, совоздвизаяй и телеса наша в день, воньже определил еси по святым Твоим и неложным обетованием. Несть убо Господи, рабом Твоим смерть, исходящим нам от тела, и к Тебе Богу нашему приходящим, но преставление от печальнейших на полезнейшая, и сладостнейшая, и на упокоение и радость. Аще же и что согрешихом к Тебе, милостив буди нам же и тем, зане ниедин есть чист пред Тобою от скверн, ниже аще един день живота его есть, разве Ты точию един, на земли явивыйся безгрешный Господь наш Иисус Христос: Имже вси уповаем милость получити, и оставление грехов. Сего ради нам же и онем, яко Благ и Человеколюбец Бог, ослаби, остави, прости грехопадения наша, вольная и невольная, яже в ведении и не в ведении, предъявленная и забываемая: яже в деянии, яже в помышлении, яже в словеси, яже во всех наших житиях и движениих. И отшедшим убо свободу и ослабу даруй, нас же сущих зде благослови, конец благий и мирный даруя нам же и всем людем Твоим, и милости и человеколюбия утробу отверзаяй нам, на страшном и ужасном Твоем пришествии, и Царствия Твоего достойных нас сотвори».

К третьей молитве присоединяется еще одна:
«Боже Великий и Вышний, едине имеяй безсмертие, во свете живый неприступном, всю тварь мудростию создавый, разделивый посреде света, и посреде тмы: И солнце убо положивый во область дне, луну же и звезды во область нощи. Сподобивый нас грешных и в настоящий день предварити лице Твое во исповедании, и вечернюю Тебе службу принести. Сам Человеколюбче Господи, исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и приими ю в воню благоухания. Подаждь же нам настоящий вечер и приходящую нощь мирну: облецы ны оружием света, избави нас от страха нощнаго, и от всякия вещи во тме преходящия. И даруй нам сон, иже во упокоение немощи нашей даровал еси, от всякаго диавольскаго мечтания изменен. Ей Владыко всех благих подателю, яко да и на ложах наших умиляющеся воспомянем и в нощи пресвятое имя Твое. И поучением Твоих заповедей озаряеми, в радости душевной востанем к славословию Твоея благости, молитвы и моления Твоему благоутробию приносяще о своих гресех, и о всех людех Твоих: ихже молитвами Пресвятыя Богородицы, в милости посети».

Одна из традиций богослужения на Троицу – коленопреклонённая молитва. Смысл её – укрепить верующих в смиренном состоянии, сделать их способными, по примеру апостолов, к принятию даров Святого Духа.

Они читаются на вечерне Пятидесятницы и имеют огромное символическое значение. Молитвы эти были написаны святителем Василием Великим ещё в IV веке.

Верующие в храме встают на колени трижды, и всякий раз читается по несколько молитв. В первый раз в молитве, обращённой к Богу Отцу, – «Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме, непостижиме…» – верующие исповедуют грехи и просят помощи против козней диавола.

Во время второго коленопреклонения верующие просят Духа Святого наставить и укрепить в соблюдении заповедей. В третий раз просят Господа, сошедшего во ад и сокрушившаго силу диавола, упокоить наших усопших:

«Услыши нас, смиренных рабов Твоих, молящихся Тебе, и упокой души прежде усопших рабов Твоих на месте светлом, на месте зелёном, на месте прохладном, откуда удалились всякие болезни, печаль и воздыхание. И удостой их мира и облегчения в селениях праведных. Ибо не умершие восхвалят Тебя, Господи, и не те, которые во аде, дерзнут принести Тебе исповедание, но мы, живые, благословляем Тебя и молим, принося Тебе очистительные молитвы и жертвы об их душах…»

Издревле на Руси коленопреклонённые молитвы совершали с глубоким смирением и благоговением, причём как простые крестьяне, так и цари. Перед троицкой вечерней соборные ключари подносили на ковре царю от патриарха листья деревьев. Смешав их с «государевым листом» и разными травами и цветами, они застилали им всё царское место в храме. Взятыми от государя зелёными ветками устилались места патриарха и архиереев. Остаток раздавался боярам и прочим богомольцам. Государь преклонял колена и – как говорилось в то время – «лежал на листу», благоговейно внимая словам молитвы. Это не было экзальтацией какой-то: в церковном обиходе было принято после великого прокимна «с колены преклонши на землю». О такой молитве говорится ещё в Ветхом Завете: «Весь народ падал на лицо своё, и молились» (1 Мак. 4, 55 ). Покаянные молитвы совершались обычно так (тогда как благодарственные – стоя) – этого ныне стараются придерживаться старообрядцы.

ТРОИЦА

Гудящий благовест к молитве призывает,
На солнечных лучах над нивами звенит;
Даль заливных лугов в лазури утопает,
И речка на лугах сверкает и горит.

А на селе с утра идёт обедня в храме:
Зелёною травой усыпан весь амвон,
Алтарь, сияющий и убранный цветами,
Янтарным блеском свеч и солнца озарён.

И звонко хор поёт, весёлый и нестройный,
И в окна ветерок приносит аромат…
Твой нынче день настал, усталый, кроткий брат,
Весенний праздник твой, и светлый и спокойный!

Ты нынче с трудовых засеянных полей
Принёс сюда простые приношения:
Гирлянды молодых берёзовых ветвей,
Печали тихий вздох, молитву — и смиренье.

Иван Бунин, 1893 г.

2 . Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко Человеколюбче,

Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа,

нас ради человеков, и нашего ради спасения, сшедшего с небес,

и воплотившагося от Духа Святаго,

и Марии Приснодевы, и преславныя Богородицы:

3 . Иже первее убо словесы учя, последи же и делы показуя,

егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание

смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим,

мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонения их,

о своих гресех, и о людских неведениих.

4 . Сам, Многомилостиве и Человеколюбче, услыши ны,

воньже Аще день призовем Тя,

изряднее же в день сей пятдесятный,

в оньже по вознесению Господа нашего Иисуса Христа на небеса,

и седении одесную Тебе Бога и Отца,

5 . ниспосла Святаго Духа на святыя Своя ученики и Апостолы,

Иже и седе на едином коегождо их,

и исполнишася вси неистощимыя благодати Его,

и глаголаше языки иными величия Твоя,

и прорекоша.

6 . Ныне убо молящихся Тебе услыши нас,

и помяни нас смиренных и осужденных,

и возврати пленение душ наших,

Твое милование имея о нас молящееся :

7 . приими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом,

к Тебе привержены есмы от утробы, от чрева матере нашея,

8 . Но яко исчезоша в суете дние наши,

обнажихомся Твоея помощи,

лишихомся всякаго ответа,

но дерзающе на щедроты Твоя, зовем:

9 . Грехи юности нашея и неведения не помяни,

и от тайных наших очисти нас,

и не отрини нас во время старости,

внегда оскудети крепости нашей:

10 . не остави нас,

прежде даже нам в землю не возвратитися,

сподоби к Тебе возвратитися,

и вонми нам благоприятием и благодатию,

Ты бо еси ведый многое грехов моих множество,

9 . Ты бо рекл еси Владыко:

яко елика Аще кто просит о Твоем имени,

невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца,

темже и аз грешный в пришествии святаго Твоего Духа,

Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение.

10 . Ей, Господи, всякаго благодеяния богатый Дателю, и Подателю благий,

яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим:

Ты еси сострадателен и милостивый,

Иже безгрешно быв плоти нашея общник,

и приклоняющым к Тебе колена,

приклоняяйся любоблагоутробне ,

очищение же быв грехов наших.

11 . Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя:

услыши нас с небесе святаго Твоего:

освети нас силою спасительныя десницы Твоея:

покрый нас кровом крилу Твоею,

да не презриши дел руку Твоею.

12 . Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим:

не вемы кланятися богу чуждему,

ниже простирати руки наша, Владыко, к богу иному.

13 . Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления,

простри всем нам руку помощи,

приими молитву всех, яко кадило приятное,

восприемлемое пред Твоим преблагим Царством.

К второй молитве присоединяется еще эта

14 . Господи, Господи,

избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни,

избави нас от всякия вещи во тьме преходящия.

Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния:

15 . сподоби же нас и нощное поприще

без порока прейти, неискушенны от злых,

и избави нас от всякаго смущения и боязни,

яже от диавола нам прибывающия.

16 . Даруй душам нашим умиление,

и помыслом нашим попечение,

еже на страшнем и праведнем Твоем суде испытания.

17 . Пригвозди страху Твоему плоти нашя,

все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый,

Христе Боже наш,

смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый,

лукавых же духов множество поправый:

2 . приведый Себе о нас непорочное заколение,

и тело давый пречистое в жертву,

всякого греха неприкосновенное же и непроходное ,

и страшным сим,

и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый:

во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый,

и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимем,

и во тьме кромешней

неисчетносильною Твоею затвердивый крепостию,

великоименитая премудросте Отчая,

напаствуемым великий помощник явивыйся,

и просветивый седящыя во тме и сени смертней.

4 . Ты, славы присносущныя Господи,

и Отца вышняго Сыне возлюбленный,

присносущный Свете от присносущнаго Света, Солнце правды,

услыши нас молящихся к Тебе,

и упокой душы рабов Твоих,

прежде усопших отец и братий наших,

и прочих сродник по плоти,

и всех своих в вере,

о нихже и память творим ныне,

яко в Тебе всех держава,

и в руце Твоей содержиши вся концы земли.

5 . Владыко Вседержителю, Боже Отец и Господи милости,

рода смертнаго же и безсмертнаго,

и всякаго естества человеческаго Содетелю,

составляемаго же, и паки разрешаемаго , живота же и скончания,

еже зде пребывания, и еже тамо преложения:

лета измеряяй живым, и времена оставляяй смерти:

низводяй во ад и возводяй,

связуяй в немощи, отпущаяй в силе,

настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй:

смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй.

6 . Сам убо, Владыко всех, Боже Спасителю наш,

надежде всех концев земли, и сущих в море далече,

иже в сей последний

и великий спасительный день Пятдесятницы праздника,

тайну святыя и единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя,

и неслиянныя Троицы показавый нам,

и наитие и пришествие святаго и животворящаго Твоего Духа,

в виде огненных языков на святыя Твоя Апостолы излиявый,

и благовестники тех поставивый,

благочестивыя нашея веры,

и исповедники истиннаго Богословия показавый:

7 . Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник,

очищения убо молитвенная

о иже во аде держимых сподобивый приимати,

великия же подаваяй нам надежды

ослабления содержимым от содержащих я скверн,

и утешению Тобою низпослатися:

8 . услыши нас смиренных и Твоих раб молящихся Ти,

и упокой душы рабов Твоих прежде усопших,

на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения:

отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание,

и учини духи их в селениях праведных,

и мира и ослабления сподоби их:

9 . яко не мертвии восхвалят Тя, Господи,

нижесущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе:

но мы живии благословим Тя и молим,

Владыко всех, и Творче,

внегда волею во искус поставити,

приим за милосердие щедрот,

и в немже пострадал еси сам искусився,

искушаемым нам быв самообещанный помощник:

темже и совозвел еси нас в Твое безстрастие.

16 . Приими убо Владыко, мольбы и моления наша,

и упокой вся отцы коегождо, и матери, и чада, и братию, и сестры,

единородныя, и купнородныя, и вся прежде почившыя душы:

в надежде воскресения жизни вечныя учини духи их,

и имена в книзе животней, в недрах Авраама, и Исаака, и Иакова,

в стране живых,

в Царствии Небеснем, в раи сладости, светлыми ангелы Твоими,

вводя вся во святыя Твоя обители,

совоздвизаяй и телеса наша в день,

в оньже определил еси по святым Твоим и неложным обетованием.

17 . Несть убо, Господи,

рабом Твоим смерть,

исходящым нам от тела,

и к Тебе Богу нашему приходящым,

но преставление от печальнейших на полезнейшая и сладостнейшая,

и на упокоение и радость.

18 . Аще же и что согрешихом к Тебе,

милостив буди нам же и тем:

зане ни един есть чист пред Тобою от скверн,

ниже Аще един день живота его есть,

разве Ты точию един,

на земли явивыйся безгрешный Господь наш ,

Имже вси уповаем милость получити,

и оставление грехов.

19 . Сего ради нам же и онем,

яко благ и человеколюбец Бог,

ослаби, остави, прости грехопадения наша,

вольная и невольная,

яже в ведении, предъявленная и забываемая:

яже в деянии, яже в помышлении,

яже в словеси, яже во всех наших житиях и движениих.

20 . И отшедшим убо свободу и ослабу даруй,

нас же сущих зде благослови,

конец благий и мирный даруя нам же и всем людем Твоим,

и милости и человеколюбия утробу отверзаяй нам,

на страшнем и ужаснем Твоем пришествии,

и царствия Твоего достойных нас сотвори.

К третьей молитве присоединяется еще одна

21 . Боже великий и вышний,

Едине имеяй безсмертие,

во свете живый неприступнем,

всю тварь мудростию создавый,

разделивый посреде света, и посреде тмы,

и солнце убо положивый во область дне,

луну же и звезды во область нощи.

22 . Сподобивый нас грешных

и в настоящий день предварити лице Твое во исповедании,

и вечернюю Тебе службу принести:

23 . Сам Человеколюбче Господи,

исправи молитву нашу яко кадило пред Тобою,

и приими ю в воню благоухания.

24 . Подаждь же нам настоящий вечер и проходящую нощь мирну,

облецы ны оружием света,

избави нас от страха нощнаго,

и от всякия вещи во тме преходящия,

25 . И даруй нам сон,

иже во упокоение немощи нашей даровал еси,

от всякого диавольскаго мечтания изменен.

26 . Ей, Владыко, всех благих Подателю,

яко да и на ложах наших умиляющеся, воспомянем

и в нощи пресвятое имя Твое,

27 . и поучением Твоим заповедей озаряеми,

в радости душевной востанем к славословию Твоея благости,

молитвы и моления Твоему благоутробию приносяще о своих гресех, и о всех людех Твоих:

ихже, молитвами Пресвятыя Богородицы,

в милости посети.

Вопрос неоднократно обсуждался в комментариях. Игорь, в частности объяснял, но как отдельная тема, кажется, не выносился.

Наткнулся на запись в одном из блогов, где автор столкнулся с тем, что священник требовал от него...лучше процитирую:

"Сегодня священник меня упрекнул за то что не стоял как все на коленях в храме".

"Тот священник аргументировал поклоны одной службой в неделю.Компенсация что не было служб в будние дни и поэтому нужно класть поклоны в воскресенье".

20 правило 1-го Вселенского Собора http://agioskanon.ru/vsobor/001.htm#20
90 правило 6-го Вселенского Собора http://agioskanon.ru/vsobor/006.htm#90
15 правило Петра Александрийского http://agioskanon.ru/otci/002.htm#15
91 правило Василия Великого http://agioskanon.ru/otci/015.htm

Прошу прояснить этот вопрос. Всегда ли такое запрещение. Есть ли исключения и о чём собственно идёт речь в Правилах.

UPD Добавлю комментарии Игоря Гаслова на эту тему

1.Вот один из примеров:

8-я книга Апостольских Постановлений. Ектения верных на Литургии:

"Диакон пусть говорит: изыдите, кающиеся.

И присовокупляет:

Никто из не могущих да не входит.

Только верные, преклоним колени.

Помолимся Богу Христом Его, все согласно Богу Христом Его помолимся.
<далее текст ектении>
Спаси и возставь нас, Боже, милостью Твоею.

Помолившись прилежно, сами себя и друг друга Живому Богу Христом Его предадим".

2. А вот мнение о. Михаила Желтова:

Если взглянуть на вопрос с исторической т. зр., то известные канонические предписания не совершать коленопреклонений по воскресеньям и в период Пятидесятницы относятся к ектениям. Когда-то очень-очень давно во время ектений (которых было сильно меньше, но сами они были подлиннее) народ стоял на коленях.
Сейчас же мы круглый год служим по-воскресному - все ектении стоя. И только в день Пятидесятницы "возвращаемся" к тому, что когда-то было действительно повседневным - читаем ектении коленопреклонно. Только если когда-то коленопреклонные ектении вечерни Пятидесятницы были просто возвращением к повседневности - коленопреклонным ектениям остальных дней года, то со временем, с падением практики коленопреклонных ектений, это было переосмыслено как "особенность" Троицкой вечерни.
Все это было давным-давно. Настолько давно, что и переосмысление произошло тоже очень-очень давно: знаком этого переосмысления являются коленопреклонные молитвы Пятидесятницы, дописанные со временем - тогда, когда все уже и забыли, зачем это на Троицкой вечерне ектении нужно слушать коленопреклонно. Но это дописывание произошло никак не позже 8 века, так что уже и в 8 веке ектении давно не читались коленопреклонно.
Практический вывод отсюда такой: с исторической точки зрения обсуждаемые канонические правила не имеют никакого отношения к частным коленопреклонениям по тем или иным случаям. Хочешь - кланяйся, хочешь - не кланяйся.
http://deacon.ru/forum/viewtopic.php?t=1210

3.Да в правиле св. Василия говорится о всяком коленопреклонении. Но на основании чего вы делаете вывод что фраза Василия Великого "при всяком же коленопреклонении и востании, мы действием показуем и то, яко грехом низпали на землю, и то, яко человеколюбием Создавшаго нас, паки воззваны на Небо" говорит о том, что правила запрещающие коленопреклонение в определенные дни относится именно ко всем коленопреклонениям. У святителя Василия просто указывается что при любом коленопреклонении показывается наше грехопадение, но из этой фразы ничуть не следует, что любой земной поклон запрещен. Отрицая возможность земного поклона например на Евхаристическом каноне мы отрицаем вполне естественное поведение человека лицом к лицу столкнувшимся с величием Господа, являемом нам в Таинстве Евхаристии. Вы думаете, что случись Страшное Второе Пришествие в воскресный день при нем тоже нельзя будет пасть ниц?

Относительно же первоисточников. Думаю вы не удосужились сходить по приведенной ссылке. Там о. Михаил упоминает и работу о. Хуана Матеоса, где разбирается историко-литургическая канва упомянутых правил о запрете коленопреклонений. Найдите эту работу и почитайте. Там все довольно убедительно изложено. И именно со ссылками на первоисточники, а не на славянские переводы Книги Правил.